Ga direct naar de content
Gemeente Bloemendaal

Juridisch Adviseur

Solliciteer uiterlijk maandag 16 december
Overveen 32 - 36 uur 3.944 - 5.691 WO

Wil jij als jurist op veel verschillende rechtsgebieden werkzaam zijn? En doe je dat het liefst in een professionele en warme organisatie met veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid? Dat vind je in Bloemendaal!

Wat ga je doen als Juridisch adviseur?

Als Juridisch adviseur ben je werkzaam op het brede terrein van het bestuursrecht. Maar ook privaatrechtelijke aangelegenheden komen aan de orde zoals het opstellen van anterieure overeenkomsten. Je geeft juridisch advies aan de organisatie en het bestuur. Ook kun je worden ingezet op vraagstukken rondom raadsaangelegenheden. 

Verder geef je juridisch advies bij projecten en team overstijgende zaken. In een enkel geval vertegenwoordig je het bestuur in bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures en voorlopige voorzieningen. 

Als Juridisch adviseur vervul je ook de rol van secretaris van de commissie voor bezwaarschriften. Deze commissie adviseert de gemeenteraad, de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders over de te nemen beslissingen op bezwaarschriften. Je bereidt de hoorzittingen inhoudelijk voor, overlegt met de jurist(en) van de vakafdeling en met de commissie. Ook stel je voor de commissie een goed gemotiveerd juridisch advies op, dat tevens begrijpelijk is voor niet-juristen. 

Ook waarborg je binnen de gemeente de juridische kwaliteit van besluiten, regelingen en overeenkomsten. Door onder meer het opstellen van handleidingen bevorder je het juridische bewustzijn binnen de organisatie. Kortom, een brede en uitdagende functie met veel eigen verantwoordelijkheid!

Een aantrekkelijke functie voor zowel ervaren als minder ervaren kandidaten (starters)

Beschik je nog niet over (uitgebreide) ervaring of ben je een starter? Dan bieden we een maatwerk begeleidings- en opleidingstraject, zodat je je goed kunt ontwikkelen naar het niveau van een volwaardig jurist. 

Hoe ziet het team Juridische Zaken eruit?

Juridische Zaken heeft een adviserende en controlerende rol binnen de gemeente. Het team bestaat uit 7 collega’s: 5 juridisch adviseurs en 2 juridisch administratief medewerkers. Het is een enthousiast en hecht team dat graag met elkaar samenwerkt en spart over bijvoorbeeld complexe vraagstukken. Binnen het team bestaat een verdeling van zogenoemde accounts: iedere jurist focust zich op specifieke rechtsgebieden en onderwerpen. Op die gebieden ben je voor collega’s vraagbaak en sparringpartner.

Waarom werken bij Bloemendaal?

Bloemendaal is een prachtige groene gemeente met een nationaal park om de hoek en Amsterdam op een steenworp afstand. Verspreid over 5 kernen zijn de 23.000 inwoners van de gemeente altijd dichtbij. Samen met 200 collega’s werk je elke dag aan een fijne leefomgeving voor al die mensen. De sfeer tussen collega’s is open, creatief en collegiaal. Iedereen loopt bij elkaar naar binnen, want de communicatielijnen zijn kort. Collega’s van andere teams ontmoet je onder andere tijdens de lunch en het maandelijkse koffiemoment waarbij de gemeentesecretaris alle medewerkers bijpraat. Daarnaast kun je lid worden van de actieve personeelsvereniging voor leuke uitjes. Jonge ambtenaren hebben daarvoor hun eigen groep ‘Ja!’ opgericht. Zo voel je je snel thuis bij Bloemendaal.

Waar beschik je over?

Wij zoeken een energieke, flexibele en dienstverlenend ingestelde jurist. Een goed gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen is ook van belang. 

Verder beschik je over:

  • Een afgeronde juridische opleiding op WO-niveau en gedegen kennis van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
  • Bij voorkeur ervaring in een vergelijkbare functie binnen een complexe (overheids-) omgeving;
  • Kennis van de Omgevingswet is zeer nadrukkelijk een pré;
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk. 

Wat bieden wij?

  • Een functie voor 32-36 uur per week;
  • Een arbeidsovereenkomst voor één jaar met uitzicht op een vast dienstverband;
  • Een salaris van maximaal € 5.691,- bruto per maand (schaal 10A, bij een 36-urige werkweek), afhankelijk van opleiding en ervaring. Als starter begin je in schaal 10 met een aantrekkelijk startsalaris. Na het ontwikkeltraject word je bevorderd naar schaal 10A. Beschik je al over relevante werkervaring, dan word je daarnaar beloond in maximaal schaal 10A. 
  • Het salaris wordt aangevuld met een Individueel Keuze Budget van 17%. Zo kies je elke maand welk deel je van dit budget, dat onder andere bestaat uit jouw vakantiegeld en eindejaarsuitkering, laat uitbetalen;
  • Andere extra’s, zoals een vitaliteitsbudget van € 185,- bruto per jaar, een tegemoetkoming in de ziektekosten van € 168,- bruto per jaar en korting op je maandelijkse premie;
  • Ruimte voor ontwikkeling met uitstekende studiefaciliteiten;
  • Hybride werken met een ingerichte thuiswerkplek naast een flexwerkplek op het gemeentehuis en een thuiswerkvergoeding van € 3,- per dag. De werktijden zijn flexibel.
  • Betaald ouderschapsverlof (13 weken) naast het wettelijk betaald ouderschapsverlof.

Meer weten?

Neem voor meer informatie contact op met Joost van Hooft, Domeinmanager Beheer (j.vanhooft@bloemendaal.nl of 023-5225730) of Mirjam van der Staaij, teamleider Vastgoed, Juridische Zaken en APV+ (m.vanderstaaij@bloemendaal.nl of 023–5225726).

Wil je reageren?

Wat leuk! Solliciteren kan tot en met 16 december.

Locatie: Overveen

Wij gaan zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens. Kijk voor meer informatie op http://www.bloemendaal.nl/privacy

Delen:

Interesse?

CV
Motivatie

Meer informatie over deze vacature?

Neem contact op met Mirjam van der Staaij van Gemeente Bloemendaal

Blijf op de hoogte van de laatste vacatures bij gemeente Bloemendaal

Staat jouw ideale baan er nog niet tussen? Laat je e-mailadres achter en ontvang de nieuwste vacatures van gemeente Bloemendaal via het job alert.